We ontvingen 162 bezwaarschriften
In ruim 52% van de gevallen betrof dit bezwaren op verkeersbesluiten. Deze hadden bijna allemaal betrekking op plaatsing van laadpalen voor elektrische auto’s. Daarnaast had 14,2% van de bezwaren betrekking op omgevingsvergunningen, 7,4% op grafrechten, 4,9% op WMO-besluiten en 4,3% op besluiten in het kader van de Participatiewet.
Wij behandelden 120 bezwaarschriften
Naast de hiervoor vermelde 162 ingediende bezwaarschriften, behandelden we nog 14 bezwaarschriften uit 2023. Doordat 56 bezwaarschriften doorschoven naar 2025, kwam het totaal aantal behandelde bezwaarschriften in 2024 uit op 120. Dit aantal lag ongeveer op hetzelfde niveau als in 2023, toen we 118 bezwaarschriften afhandelden.
Van de 120 bezwaarschriften stuurden we er 1 door naar een ander bestuursorgaan. Na premediation, zoals extra uitleg of nieuwe besluitvorming, trokken indieners 47 bezwaarschriften in.
De commissie adviseerde om 16 bezwaarschriften niet-ontvankelijk te verklaren. Tot 31 december namen we in 9 gevallen een overeenkomstig besluit. Na advisering door de commissie verklaarden we 24 bezwaren ongegrond en 10 (deels) gegrond. In 3 gevallen volgden we het advies van de commissie niet op.
Op 31 december moet de commissie nog adviseren over 21 bezwaarschriften en moeten we nog een besluit nemen over 29 bezwaarschriften.
De gemiddelde doorlooptijd van de bezwaren in 2024 bedroeg 11,48 weken, iets korter dan in 2023. Dit lag ruim een halve week onder de wettelijke afhandeltermijn.
De gemiddelde doorlooptijd van bezwaren met een afhandeltermijn binnen 12 weken kwam exact uit op het verwachte percentage. Bij de bezwaarschriften met een gemiddelde afhandelingstermijn van 18 weken lag het percentage met 86% net boven de verwachting van 85%.
Indicator | Meetbaar resultaat 2024 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Behandelen bezwaarschriften | Afhandeling bezwaren binnen 12 weken | 60% | 60% |
Afhandeling bezwaren binnen 18 weken | 85% | 86% |
Wij behandelden 37 klachten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht
Deze klachten betroffen handelingen of gedragingen van medewerkers of bestuurders en hebben vooral betrekking op de teams die het meeste in contact staan met inwoners: Sociaal Domein (37,8%), Openbare Ruimte en Vastgoed (24,3%) en Veiligheid, Toezicht en Handhaving (13,5%).
Wij handelden alle klachten informeel af
Van de in totaal 37 ingediende klachten stond voor 3 klachten op 31 december 2024 de afhandelwijze nog niet vast. Voor alle afgehandelde klachten vonden we in de informele fase een oplossing, een ruime verbetering ten opzichte van 2023 en beter dan verwacht.
Indicator | Meetbaar resultaat 2024 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Klachten | Percentage klachten dat informeel wordt afgehandeld | 90% | 100% |