Paragrafen

Paragraaf 4 Financiering

Renterisico's

Voor de toetsing van het renterisico heeft de overheid twee instrumenten gedefinieerd, namelijk de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kort mag financieren als percentage van de begroting. De toegestane kasgeldlimiet is 8,5% van het begrotingstotaal. De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. Het renterisico is het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. De renterisiconorm houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.

In de volgende overzichten worden de renterisico's op de korte en lange schuld getoetst aan de wettelijke norm uit hoofde van de Wet fido.

KASGELDLIMIET PER 31-12-2024

Kasgeldlimiet

Omvang begroting per 1 januari 2024

137.000

Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag 

8,50%

Kasgeldlimiet in bedrag 

11.645

(Bedragen x EUR 1.000)

REALISATIE

Kwartaal

1: jan-mrt

2: apr-jun

3: jul-sep

4: okt-dec

Jaar

Vlottende schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Schuld in rekening-courant

0

0

0

0

0

Gestorte gelden door derden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld

0

0

0

0

0

Totaal vlottende schuld

0

0

0

0

0

Vlottende middelen

Uitgeleende gelden < 1 jaar

9.333

4.867

13.833

23.167

12.800

Contante gelden in kas

0

0

0

0

0

Tegoeden in rekening-courant

6.744

7.739

12.738

9.869

9.272

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Totaal vlottende middelen

16.077

12.605

26.571

33.036

22.072

Toets kasgeldlimiet

Totaal netto vlottende schuld

-16.077

-12.605

-26.571

-33.036

-22.072

Toegestane kasgeldlimiet

11.645

11.645

11.645

11.645

11.645

Ruimte (+) / Overschrijding (-)

27.722

24.250

38.216

44.681

33.717

 
Volgens de Wet financiering decentrale overheden (fido) mag de kasgeldlimiet gedurende 2 achtereenvolgende kwartalen overschreden worden. Zoals uit voorgaande tabel blijkt, zijn we heel 2024 binnen de norm gebleven. Door vertragingen van investeringen, hadden we geld over waarvan we een deel hebben uitgezet bij andere gemeenten in de vorm van kasgeldleningen. Dit is de belangrijkste reden van het positieve renteresultaat op het taakveld Treasury. Zie hiervoor ook het renteschema in het volgende onderdeel van deze paragraaf Financiering.

RENTERISICONORM EN RENTERISICO'S VAN DE VASTE SCHULD PER 31-12-2024

(Bedragen x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Renterisico op vaste schuld

realisatie

budget

budget

budget

1a. Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

0

1b. Renteherziening op vaste schuld u/g

0

0

0

0

  2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b)

0

0

0

0

3a. Nieuw aangetrokken vaste schuld (o/g)

10.000

15.000

30.000

28.000

3b. Nieuw verstrekte lange leningen (u/g)

0

0

0

0

  4. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a - 3b)

10.000

15.000

30.000

28.000

  5. Betaalde aflossingen

2.636

2.636

2.881

12.391

  6. Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

2.636

2.636

2.881

12.391

  7. Renterisico op vaste schuld (2 + 6)

2.636

2.636

2.881

12.391

Renterisiconorm

  8. Begrotingstotaal per 1 januari

137.000

136.000

135.000

139.000

  9. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentage

20%

20%

20%

20%

10. Renterisiconorm

27.400

27.200

27.000

27.800

Toets Renterisiconorm

10. Renterisiconorm

27.400

27.200

27.000

27.800

  7. Renterisico op vaste schuld

2.636

2.636

2.881

12.391

11. Ruimte(+) / Overschrijding(-) (10 - 7)

24.764

24.564

24.119

15.409

Het renterisico op de vaste schuld blijft in de periode 2024-2027 ruim binnen de norm.

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2025 13:53:53 met de export van 07/03/2025 13:48:17