Wat heeft het gekost?

9.4 Overhead

9.4 Overhead

bedragen x € 1.000

Lasten

Baten

I/S

Bedrijfsvoering (exclusief budget Van Werk Naar Werk)
In 2024 is er een voordeel op de bedrijfsvoering van € 788.000. De belangrijkste afwijkingen lichten we hieronder toe.

Personeelskosten (lasten)
We gaven in 2024 € 31.354.000 uit aan salarissen, inhuur derden, opleidingskosten en overige personeelslasten. Het beschikbare budget bedroeg € 30.783.000. Het nadeel bedraagt € 571.000, maar hierbij is nog geen rekening gehouden met de van het UWV ontvangen bijdragen die we hierna toelichten.

571 N

I

Personeelskosten (baten)
Van het UWV ontvingen wij € 462.000 vanwege zwangerschaps- en bevallingsverlof, arbeidsongeschiktheid en/of vertrek van medewerkers. Verder ontvingen we € 95.000 van andere werkgevers waarbij medewerkers zijn gedetacheerd. En tot slot is er een vrijval van € 213.000 uit de voorziening verlofsparen.

770 V

I

Verzekeringen en belastingen
De premies voor de collectieve ongevallenverzekering voor medewerkers en de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor bestuurders steeg sterk (nadeel € 29.000). In 2024 vond voor de CAR-verzekering een naverrekening plaats over 2022 en 2023 (nadeel € 21.000).

50 N

i

Wet open overheid (Woo)
Naar aanleiding van het rapport "Ongekend onrecht" van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag heeft het Rijk vanaf 2022 incidentele en structurele financiële middelen vrijgemaakt. Hiermee ondersteunt het Rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de Woo. De komende jaren moet alle relevantie informatie uit 12 categorieën actief openbaar gemaakt worden. We stellen voor de niet ingezette middelen via resultaatbestemming in 2025 beschikbaar te houden. Deze middelen zetten wij in voor bijvoorbeeld kosten voor adviezen, beschikkingen, klachtoordelen, subsidiebesluiten, vergunningen en beleidsregels.

71 V

I

Advieskosten
De Europese richtlijn op Informatiebeveiliging (NIS2) is sinds 17-10-2024 geldig in de Europese Unie. Nederland is het nog niet gelukt om deze EU-richtlijnen op tijd om te zetten in nationale wetgeving. Naar verwachting gebeurt dit in het 3e kwartaal 2025. Hierdoor zijn de in te voeren maatregelen nog niet helemaal duidelijk. Andere redenen waarom we het budget nog niet volledig hebben besteed zijn:

  • We stelden een geplande bestuurlijke cyber-incident oefening uit naar 2025, aangezien het onderliggende plan in verband met voortschrijdend inzicht nog wordt aangepast.
  • We bereidden ons voor op de aanbesteding van een effectieve MDR (Monitoring, Detectie en Response) tool door middel van een pilot. We sloten dus nog geen definitief contract met een commerciële partij. De aanbesteding vindt in 2025 plaats.

62 V

I

Communicatie
Het participatiebudget is in 2024 niet helemaal besteed. Dat wordt onder andere veroorzaakt door het later instromen van nieuwe medewerkers die handen en voeten moeten geven aan de verdere uitvoering van het door de raad vastgestelde participatiebeleid.

54 V

I

ICT
We gaven in 2024 ongeveer € 150.000 minder uit voor het reguliere  onderhoud en up tot date houden van onze ICT-voorzieningen. Oorzaken hiervoor zijn uitgestelde benchmark voor de ICT, beëindiging klantportaal iParticipatie, uitstel Geo-informatie openbare ruimte en lagere consultancykosten.

150 V

I

De lasten voor de automatisering Overbetuwe (in het kader van de ICT-samenwerking) worden volledig doorberekend aan betreffende gemeente. Lagere lasten als gevolg van uitgestelde investeringen (€ 110.000) en niet ingezette frictiekosten (€ 60.000) leiden tot lagere baten.

172 V

172 N

I

Onderhoud vastgoed
We hebben bij het gemeentekantoor te maken gehad met meer storingen aan installaties en noodzakelijke reparaties aan zowel installaties als het gebouw (onder andere lekkages).

124 N

I

Overige lasten
De overige lasten bestaan uit veel verschillende posten. Het gaat dan bijvoorbeeld om energiekosten, algemene kosten, uitbestede diensten (waaronder accountantskosten en regionaal archief), kantoorkosten, schoonmaakkosten en abonnementen. De afwijkingen blijven per kostenplaats onder de verantwoordingsgrens van € 50.000. Tellen we het echter op kostensoortniveau bij elkaar op dan wordt deze grens overschreden. We laten daarom de voor- en nadelen op de overige lasten apart zien, maar omdat het om zoveel verschillende posten gaat lichten we deze niet apart toe.

330 V

137 N

I

I

Overige baten
Ook de overige baten bestaan uit verschillende posten. Bij de baten gaat het om de verkoop van materieel (€ 35.000) en ontvangen subsidies met betrekking tot bedrijfsvoering (waaronder € 43.000 voor het verbeteren van arbeidsomstandigheden en de gezondheid van werknemers).

100 V

I

Afschrijving en rente op activa
In de jaarrekening 2023 meldden wij een voordeel op afschrijvingslasten van € 340.000. Dit werd met name veroorzaakt door vertraging in de oplevering van ICT-infrastructuur in 2023 en de gewijzigde omslagrente in 2024.
Ook in 2024 konden we een aantal investeringen niet volgens planning uitvoeren. Dit heeft verder geen consequenties voor de informatiebeveiliging.

133 V

I

Van Werk Naar Werk
In 2020 hebben we met uw raad afgesproken hierover te rapporteren in de tussentijdse rapportages, maar de financiële consequenties pas in de jaarrekening te verwerken. Het budget zetten we met name in voor WW-verplichtingen en transitievergoedingen bij (onvrijwillig) ontslag van medewerkers.

221 N

I

Doorberekende loonkosten
In 2024 belastten we minder interne uren door aan grondexploitaties en faciliterende projecten dan begroot. Dit heeft twee oorzaken. Allereerst lagen enkele projecten stil of liepen vertraging op, waardoor minder inzet nodig was. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de projecten Klein Baal in Haalderen, Vleumingen West fase 2 in Gendt en BordBusters in Huissen. Daarnaast kozen we in de verdeling van de werkzaamheden soms voor externe inhuur op projecten, waar de inzet interne capaciteit was gepland. Deze interne capaciteit zetten we in voor andere werkzaamheden die niet belastbaar zijn aan projecten.
Bij de faciliterende projecten houden we in de begroting rekening met een gedeelte van de uren dat niet doorbelast kan worden aan projecten, bijvoorbeeld omdat een project geen doorgang vindt of het zich nog in de voorbereidingsfase bevindt. In programma 8 leidt dit tot een voordeel van € 220.000 dat tegenover dit nadeel staat.

888 N

I

Voorziening verlofsparen
Vanaf de jaarrekening 2023 zijn wij verplicht om een voorziening verlofsparen te vormen ter hoogte van de omvang van het bovenwettelijk verlof (inclusief verlofsparen) op 31 december. In de jaarrekening 2023 hebben we hiervoor € 727.000 moeten reserveren.
Eind 2024 hebben we dit opnieuw beoordeeld. Het aantal uren verlofsparen is verder toegenomen, waardoor de voorziening verder moet worden aangevuld.

525 N

I

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2025 13:53:53 met de export van 07/03/2025 13:48:17