Wat hebben we bereikt?
Een gemeente die midden in de samenleving staat en zijn dienstverlening daarop afstemt (doel 1).
We pasten de nieuwe Lingewaardse participatie-aanpak toe bij diverse projecten en verankerden deze in de organisatie. Inwoners konden terecht bij sociaal raadslieden voor onafhankelijk juridisch advies. Daarnaast verbeterden we onze website voor een aantal producten. Jongeren betrokken we onder andere via de JongerenTop bij de lokale democratie en politiek.
Een transparant, professioneel en betrouwbaar bestuur (doel 2).
Ter bevordering van de democratische controle publiceerden we openbare collegebesluiten. Flitspeilingen boden waardevolle inzichten, leidend tot het handhaven van de gemeentepagina en een aangepaste aanpak in een participatietraject. Casuïstiekbesprekingen op bestuurlijk vlak versterkten het ethisch besef en nieuwe medewerkers informeerden we over het belang van integriteit. We constateerden geen integriteitsschendingen.
Een betrouwbare en sterke partner in de regio (doel 3).
We stelden de nieuwe regionale agenda van de Groene Metropoolregio vast met een looptijd van vier jaar. Daarmee kwamen we in een nieuwe fase. Waar we de afgelopen jaren keken naar onze gezamenlijke koers “waar willen we heen”, vroegen we in onze zienswijze aandacht voor de uitvoering “wat gaan we daarvoor doen”. We verstevigden onze positie in de regio door in verschillende samenwerkingsverbanden een bestuurlijke voortrekkersrol in te nemen. Zo bekleedden we de volgende nieuwe bestuurlijke functies:
- Bestuurlijk trekker van de Regionale Energiestrategie (RES);
- Lid van de VNG klankbordgroep kabinetsformatie namens de regio;
- Voorzitter van de nieuwe module Regionale Facilitering Zorg van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR);
- Voorzitter van de bestuurscommissie onderwijs van de MGR.
Ons proeflidmaatschap van een jaar bij de M50, de vereniging voor middelgrote gemeenten, zetten we om in een definitief lidmaatschap. De inbreng vanuit de M50 bij de VNG en de politiek in Den Haag vormde een stevige aanvulling op onze regionale lobby.
Indicator | Meetbaar resultaat 2024 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Klantwaardering
| Gemiddeld rapportcijfer | 7,6 | 8,4 |
Gemiddelde wachttijd aan de balie | Percentage balieklanten geholpen binnen de servicenorm van maximaal 10 | 93% | 93% |
Afhandeling meldingen openbare ruimte (MOR)
| Percentage dat melder is geïnformeerd binnen de servicenorm van 5 werkdagen Afhandeling melding binnen 24 uur | 93% 87% 100% | 91% 93% 100% |