2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en verduurzaming (doelen 1, 2 en 3).
Deze doelen zijn integraal verwerkt in onze verkeersprojecten. We deden het volgende:
 
Projecten vanuit het Maatregelenprogramma GMP-plus in Huissen:

  • Groot onderhoud bochten Karstraat.

We stemden de geplande onderhoudswerkzaamheden af met nutspartijen (o.a. Liander en Vitens) in verband met de vervanging van de gas- en waterleidingen onder de fietspaden. Dit leidde tot de afspraak om dit project naar verwachting in de zomer van 2026 uit te voeren.

  • Realisatie vrijliggende fietspaden rotonde Stadswal-Huismanstraat.

Op deze rotonde was het behoud van een oude boom actueel. We werkten daarom een variant uit met behoud van de boom. Deze variant is samen met Veilig Verkeer Nederland voorgelegd aan de provincie als subsidieverlener, en akkoord bevonden. We presenteerden deze variant aan de omgeving. We besteden het werk in 2025 aan nadat de reconstructie Gochsestraat gereed is (zie verderop bij projecten rioolvervanging) Uitvoering gebeurt als we afspraken met de nutspartijen hebben gemaakt over het verleggen van kabels en leidingen.

  • Reconstructie Bredestraat-zuid.

We werkten een voorlopig ontwerp uit waarbij de gehele Bredestraat wordt ingericht als 30 km/u-straat (GOW30). Begin 2025 presenteerden wij het ontwerp aan de omgeving.

Voorbereiding van projecten vanuit het Maatregelenprogramma GMP-plus:

  • Rotonde Van der Mondeweg (Haalderen), inclusief aansluiting ‘t Hof van Klein Baal.

We beoordeelden verschillende  schetsvarianten voor het aanpassen van de rotonde en de aansluiting van de nieuwbouwwijk ’t Hof van Klein Baal. Daarvoor spraken we met enkele omwonenden en ondernemers waarvan grond nodig is. Deze verkenning ronden we in 2025 af.  

  • Reconstructie Bredestraat - noord (Huissen).

Deze reconstructie namen we mee bij de uitvoering van de reconstructie Bredestraat-zuid.

  • Reconstructie Huismanstraat (Huissen).

We startten de planvoorbereiding op.

  • Reconstructie Papenstraat (Bemmel).

De voorbereiding startten wij opnieuw op. We scherpten de opdrachtbeschrijving aan en voerden een parkeeronderzoek en bomentaxatie uit.

Onderzoek:

  • Verkeersstudie bedrijventerrein Pannenhuis: we besluiten over eventuele vervolgstappen naar aanleiding van de resultaten van de verkeersstudie. We stelden de rapportage op en bespraken deze met de partners van de bedrijfsinvesteringszone (BIZ).
  • Verkeersonderzoek fietsinfrastructuur: hieraan gaven we geen vervolg. Het onderzoek was in 2023 stilgelegd in verband met een Addendum Wegencategoriseringsplan en andere prioriteiten. Het onderzoek schuift daarom door naar 2025.
  • Vormgeving kruispunt Karstraat-Stadswal-Polseweg-Gochsestraat

De scope van dit onderzoek verbreedden wij naar aanleiding van een motie m.b.t. de mogelijkheden voor reconstructie van de Polseweg en de verkeersstudie i.v.m. woningbouwplannen. Het onderzoek rondden wij af. We onderzochten het effect van realisatie van woningbouwplannen in Huissen op de verkeersstromen c.q. -intensiteiten in verhouding tot de capaciteit van bestaande wegen. Daarmee kunnen we woningbouw- en verkeersplannen beter op elkaar afstemmen. Het informeren van de raad gebeurt in 2025.

  • Monitoren vrachtverkeer Huissen en monitoren motoren op dijken.

We voerden op circa 60 plekken verkeerstellingen uit. Vanwege meldingen over te hard rijden, monitoring van dijkwegen en vrachtverkeer, en het in beeld brengen van verkeersdrukte op projectlocaties. Ook voerden we ruim 75 fietstellingen uit. De resultaten gebruiken we bij het (jaarlijks) actualiseren van het regionaal verkeers- en milieumodel.

  • Fietsroute Hortensialaan

We startten met een verkeersonderzoek naar een veilige fietsroute tussen de rotonde Karstraat-Nijverheidsstraat via de Hortensialaan naar Huissen-Zand. Dit naar aanleiding van de motie “Gezonde lucht, veilig fietsen” uit juli 2023. Dit verkeersonderzoek is bijna gereed.

  • GOW50-GOW30,

In vervolg op het addendum Wegencategoriseringsplan deden we onderzoek gedaan naar de inpasbaarheid van de snelheidsregiems 50 km/u en 30 km/u. Dit onderzoek is nog niet afgerond.

Onderhoud met bijdragen uit GMP-budget:

  • Rioolvervanging Gochsestraat (Huissen).

Halverwege het jaar startten wij met de uitvoering het project Reconstructie Gochsestraat. Hierbij veranderen we naast de vervanging van het riool ook de weginrichting. De Gochsestraat wordt de eerste heringerichte GOW30-weg van Lingewaard. In april 2025 is dit project opgeleverd.

  • Enkele onderhoudsprojecten zijn veranderd of uitgesteld waardoor de bijdrage vanuit het GMP in 2024 niet is geleverd. Dit zijn het groot onderhoud Stadsdam-Looveer, de aanpak van het kruispunt Loostraat-Keizersallee, de aanpak van het kruispunt Karstraat-Zandsedwarsstraat en de reconstructie van de Karstraat Bemmel.
  • In oktober verbreedden wij een gedeelte van het fietspad van de Karstraat, nabij de rotonde Nijverheidsstraat, voor fietsers in twee richtingen. Dit naar aanleiding van de aangenomen motie ”Oplossing fietspad bij rotonde Nijverheidsstraat” uit april.

Overig:

  • Fietsvoorzieningen De Plak.

We beoordeelden extra varianten n.a.v. het participatietraject. We stelden de voorkeursvariant vast. Realisatie volgt in 2026.

  • We verbreedden de fietsstroken op de rotondes van de Langstraat in Gendt in combinatie met groot onderhoudswerkzaamheden aan deze rotondes.  
  • Openbare laadpalen.

We plaatsten 39 laadpalen voor elektrische auto’s.

  • Uw raad stelde de Nota Parkeernormen Lingewaard 2024 vast.
  • Met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, opgave verbonden regio participeerden wij:
    • in de opstelling van de Regionale Agenda 2025-2028
    • een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP)
    • een maatregelenpakket A15/A12
    • planvorming van het VeluweWaalpad
    • het Programma van Eisen voor de OV-concessie van de provincie.

De planvoorbereiding voor een snelle fietsroute tussen Huissen en Arnhem is in regionaal verband niet gestart. De twee gemeenten en de regio voeren nog overleg over dit project.

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2025 13:53:53 met de export van 07/03/2025 13:48:17